OM AVTALEN / VILKÅR
OM AVTALEN
Denne avtalen regulerer vilkårene for tjenester levert av Autofinance.no, en tjeneste fra FHM Autosport AS (Org.nr. 929 641 566). Ved inngåelse av avtalen bekrefter kunden å ha lest og akseptert disse vilkårene fullt ut.
Autofinance tilbyr rådgivningstjenester innen bilsalg, herunder:
-
Publisering av annonser på Finn.no, Autodb.no, Autofinance.no og vårt bilforhandlernettverk.
-
Salgsstrategier, markedsanalyser og prissettingsråd.
-
Bistand med henvendelser fra interessenter.
-
Opsjon på tilleggsprodukter som finansiering og garanti.
-
Generell rådgivning for optimalisering av salgsprosessen.
-
Bistand med digitale kontrakter med BankID-signering.
-
Tilrettelegging av kontrakter tilpasset hvert individuelle kjøp/salg.
Verdien av rådgivningspakken er estimert til 9 900,-, men kunden mottar aldri en faktura på denne summen. Dette er kun for å presisere hva pakken er verdt.
Vilkår og betingelser
1. Avtalens varighet, binding og oppsigelse
- Tjenesten har en løpende månedlig kostnad på 899,-/mnd for bil, 599,-/mnd for MC og 990,-/mnd for båt. (fra og med 01.06.2025 - pris Bil: 699,-/mnd)
- Avtalen fornyes automatisk hver måned frem til kunden aktivt avslutter den.
- Avtalen avsluttes når som helst ved å gå inn på "forespørsel" og velge "Avslutt abonnement" på vår hjemmeside.
- Oppsigelse: 30 dager fra neste måned. Faktureres på trekkdato. Full tilgang ut perioden.
- Dersom kjøretøyet ikke er solgt via Autofinance ved oppsigelse, er kunden pliktig til å betale for én ekstra måned (oppsigelsestid). Trekk utføres samme dato hver måned. Trekkdato er individuell og tilsier samme dato kunde inngikk avtalen.
2. Betaling, gebyrer og mislighold
- Betaling: Automatisk hver måned. Purregebyr og renter etter norsk lov.
Suksesshonorar:
Ved salg gjennom Autofinance faktureres kunden suksesshonorar pålydende 3 900,- for bil (fom 27.08.25 - Bil: 5900,- gjelder nye kunder) , 2 900,- for MC og 9900,- for båt, med mindre kjøper tar finansiering gjennom oss - da er selve salget gratis.
- Ved signering av kontrakten ved salg av kjøretøyet godkjenner selger/oppdragsgiver å betale suksesshonorar til Autofinance/FHM Autosport AS i henhold til avtale.
- Salgskontrakten anses som "ikke fullstendig gjennomført" før suksesshonoraret (Om relevant iht avtale) er dekket i sin helhet.
- Ved ubetalt suksesshonorar iht avtale medfører dette at dekning/bistand ved evt tvistesak eller mekling bortfaller, og at tilbakeleveringsgarantien utgår i sin helhet. Kjøper vil i slike tilfeller bli informert om at kontrakten ikke er fullstendig gjennomført og at tilhørende rettigheter og garantier dermed ikke finnes gjeldende.
- Betaling skjer via kort, Vipps eller faktura (kun for bedrifter etter avtale).
- Ved uteblitt betaling påløper purregebyr og forsinkelsesrenter iht. norsk lov. Forsinkelsesrenter beregnes etter forsinkelsesrenteloven, og purregebyr følger inkassolovens satser
- Ved manglende betaling forbeholder Autofinance seg retten til å deaktivere tjenester og innkreve utestående beløp gjennom inkasso eller rettslige skritt.
3. Kundens ansvar og forpliktelser
- Kunden er ansvarlig for å oppgi riktige opplysninger om kjøretøyet.
- Kunden bekrefter at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand og fri for skjulte mangler ved overlevering til ny eier.
- Dersom skjulte mangler avdekkes og ikke er oppgitt i annonsen eller egenerklæringen, kan kostnader belastes tidligere eier.
- Kunden er selv ansvarlig for kommunikasjon og gjennomføring av transaksjoner med kjøper.
- Kjøretøyet kan ikke være dobbelt annonsert på Finn.no, Autodb eller andre salgskanaler. Dette betyr at kunde ikke selv kan ha annonser på sitt kjøretøy aktive samtidig med Autofinance / FHM Autosport. Blir kjøretøyet solgt "Utenom oss" samtidig som den ligger dobbelt annonsert vil fullstendig suksesshonorar faktureres kunde etter salg/eierskifte. (Se punkt 2 for kostnad.)
- Kjøper og selger er selv ansvarlige for å gjennomgå kontrakten og redegjøre for eventuelle feil/mangler før signering.
4. Autofinance sitt ansvar og begrensninger
- Autofinance fungerer kun som en rådgiver og tilrettelegger for bilsalg og tar ingen juridisk eller økonomisk risiko for selve transaksjonen.
- Autofinance garanterer ikke at kjøretøyet blir solgt.
- Autofinance er ikke part i noen kjøps- eller salgsavtale mellom selger og kjøper.
- Ved finansiering bistår Autofinance med prosesshåndtering, men midler utbetales direkte til selger eller for innfrielse av lån.
- Autofinance forbeholder seg retten til å avslå annonsering eller avslutte en avtale ved vesentlige brudd på vilkår.
- Autofinance er ikke ansvarlig for økonomiske tap, tvister eller feilinformasjon oppgitt av selger.
- Autofinance gir bistand med digitale kontrakter med BankID-signering, men er ikke ansvarlig for tvister eller mislighold mellom kjøper og selger etter signering.
- Dersom kjøper ønsker å heve kjøpet, bekrefter de med signatur i kontrakten at Autofinance kan selge og finne ny eier til bilen kostnadsfritt, for å begrense tapet og unngå en lengre juridisk prosess.
- Personvern/GDPR - Autofinance behandler personopplysninger i samsvar med GDPR og norsk personvernlovgivning.
6. Outlet-biler (forhandlertjenester)
- Outlet-biler selges "som den er", uten garanti. Reklamasjonsrett begrenses i henhold til egenerklæringsskjemaet som kjøper signerer før kjøp.
- Outlet-biler er biler vi har begrenset kjennskap til. Vi har mange hundre biler i omløp og har ikke mulighet til å ha full teknisk og historisk oversikt over alle biler.
- For kjøp av Outlet-biler må kjøper signere et egenerklæringsskjema som vedlegg til kontrakten, hvor de bekrefter at de er kjent med at bilen kan ha feil og mangler, og at de fraskriver seg muligheten til å kreve prisavslag eller kompensasjon for slike feil.
- Autofinance gir ingen garantier om bilens tekniske tilstand, kilometerstand, servicehistorikk eller eventuelle tidligere reparasjoner.
- Outlet-biler kan ha ukjente feil, mekaniske problemer, kosmetiske skader eller tekniske avvik som ikke er spesifisert i annonsen.
- Kjøper må forvente økte vedlikeholdsutgifter og tar på seg det fulle ansvaret for bilens tilstand ved kjøp.
- Autofinance tar intet ansvar for eventuelle feil eller mangler som oppstår etter overtakelse av bilen.
- Kjøper bekrefter ved signatur i egenerklæringsskjemaet at de har fått anledning til å inspisere bilen før kjøp, og at de aksepterer bilens tilstand ved overtakelse.
- Det er kjøpers ansvar å gjennomføre nødvendig teknisk gjennomgang og eventuelt hente inn sakkyndig vurdering før kjøp.
- Reklamasjoner vil kun vurderes dersom det kan påvises vesentlige skjulte feil som selger har holdt tilbake informasjon om, i strid med avtalen og norsk lov.
7. Tvister, tilbakeleveringsgaranti og gjeldende lovgivning
-
Lovvalg og verneting
Denne avtalen er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister mellom partene skal avgjøres av norske domstoler med selskapets forretningssted som verneting, med mindre annet følger av ufravikelig forbrukerlovgivning. -
Formidlingens karakter
Autofinance/FHM Autosport AS opptrer som formidler og ikke som selger eller kjøper av kjøretøyet. Selskapet er derfor ikke ansvarlig for kjøpsrettslige forhold mellom kjøper og selger, som mangler, reklamasjoner eller kontraktsbrudd mellom disse partene. -
Tvisteløsning og minnelighet
Før rettslige skritt iverksettes, skal partene forsøke å løse uenigheter i minnelighet. Dette kan skje gjennom dialog, mekling eller via Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet. Dersom partene ikke kommer til enighet innen rimelig tid, kan saken bringes inn for domstolene. -
Krav om betalt suksesshonorar før tvistbistand
Ved formidling av kjøretøy gjennom Autofinance utløses selskapets bistand, rettigheter og garantier først når avtalt suksesshonorar og eventuelle øvrige gebyrer er betalt i sin helhet.-
Dersom suksesshonoraret ikke er betalt innen forfall, anses salget og den tilhørende kontrakten som ikke fullstendig gjennomført.
-
I slike tilfeller bortfaller både Autofinance sin bistand ved eventuell tvist, tilbakeleveringsgarantien, og retten til mekling via selskapet.
-
Kjøper vil i slike tilfeller kunne informeres om at kontrakten ikke anses som fullført og at tilhørende rettigheter og garantier derfor ikke er gjeldende.
-
-
Tilbakeleveringsgaranti ved tvist
For kunder som har oppfylt sine betalingsforpliktelser, tilbyr Autofinance en tilbakeleveringsgaranti som kan benyttes ved tvist mellom kjøper og selger.-
Garantien innebærer at Autofinance, etter eget skjønn, kan ta kjøretøyet tilbake inn i formidlingssystemet for videresalg uten kostnad for selger (unntatt kostnader til eventuell frakt, oppbevaring eller klargjøring).
-
Formålet er å redusere tid, økonomisk tap og belastning for begge parter.
-
Ved aktivering av garantien overtar Autofinance fullmakt til å håndtere salg, markedsføring og eventuelt videresalg på vegne av selger, frem til saken er løst eller bilen solgt på nytt.
-
-
Varsling og frister
Selger forplikter seg til å varsle Autofinance skriftlig så snart en tvist, reklamasjon eller uenighet med kjøper oppstår.-
Fristen for å varsle selskapet og eventuelt aktivere tilbakeleveringsgarantien er 30 kalenderdager fra det tidspunkt selger eller kjøper først ble kjent med forholdet som danner grunnlaget for tvisten.
-
Unnlatelse av skriftlig varsling innen fristen medfører at retten til bistand, garanti og mekling fra Autofinance bortfaller.
-
-
Begrensning av ansvar
Autofinance/FHM Autosport AS er ikke ansvarlig for økonomiske tap, verditap, forsinkelser, indirekte kostnader eller eventuelle følgeskader som oppstår mellom kjøper og selger som følge av tvist.-
Selskapets samlede ansvar er begrenset til verdien av den formidlingstjenesten som faktisk er levert, og eventuelt videre bistand etter tilbakeleveringsgarantien.
-
Selskapet har ingen plikt til å dekke økonomiske krav fra tredjeparter.
-
-
Kostnadsansvar ved rettslig prosess
Dersom en tvist bringes inn for domstol, og Autofinance involveres som part eller vitne, forbeholder selskapet seg retten til å kreve dekket sine kostnader (inkl. advokat, dokumentasjon og tidsbruk) av den part som har misligholdt avtalen eller unnlatt å betale suksesshonorar. -
Samarbeidsplikt ved tvisteløsning
Selger forplikter seg til å samarbeide lojalt med Autofinance ved eventuell tvist, herunder:-
Gi nødvendige opplysninger, dokumentasjon og kommunikasjon med kjøper.
-
Avstå fra handlinger som kan svekke selskapets posisjon, garantier eller salgsprosess.
-
Akseptere at selskapet tar nødvendige avgjørelser i den videre håndteringen av saken når tilbakeleveringsgarantien er aktivert.
-
-
Gyldighet og delvis ugyldighet
Dersom noen bestemmelse i disse vilkår kjennes ugyldig eller ikke kan håndheves, skal dette ikke påvirke gyldigheten av øvrige bestemmelser. Disse skal fortsatt være gjeldende mellom partene.
Kort oppsummering:
-
Abonnementet løper til du sier det opp.
-
Oppsigelse: 30 dager fra neste måned (hvis kjøretøy ikke er solgt via oss).
-
Fakturering skjer på fast trekkdato.
-
Full tilgang til alle tjenester i hele oppsigelsestiden.
-
Ingen bindingstid utover dette.
Ved å inngå avtalen godtar kunden alle vilkår.
Autofinance.no | FHM Autosport AS | Org.nr. 929 641 566
